diumenge, 10 de maig del 2009

Ensenyament de sardanes a les escoles de Cornellà

La sardana ha estat sempre present, activament present, a Cornellà de Llobregat. Fins i tot en els moments més durs, quan qualsevol manifestació folklòrica podia resultar sospitosa o inoportuna per als qui volien esborrar la nostra cultura de la història.

Cap als anys 1975-76, un grup de persones intentaren donar un cop més una empenta a la sardana, que anava quedant en l'oblit.

Amb l'obsessió per tornar-la a popularitzar, es varen limitar a recollir propostes antigues, anys de feina feta i un desig de... "Ens agradaria saber ballar sardanes... ".

El mes d'abril de 1975, es van iniciar els primers contactes amb escoles de Cornellà. Es va intentar distribuir amics sardanistes a totes les escoles i dedicar-hi unes hores a l'ensenyament.

Es buscaren, entre els pares i mestres de les escoles, persones que volguessin fer de monitors.

Personalment exerceixo de monitor des de 1978, i he recorregut moltes escoles. Recordo algunes de les preguntes que alguns dels alumnes em feien: "Creu que els fills d'emigrants han d'aprendre a ballar sardanes?" Jo els contestava. "On sigui que visquis i t'hi sentis lliure, allí és la teva terra o pàtria, no cal haver-hi nascut".

Un altre dels molts nens em deia: "Senyor Enric, vostè menja de la sardana?". La meva resposta era: “Desgraciadament, dedicar un temps o unes hores a la nostra cultura a exercir el voluntariat no és pagat, moltes
vegades ni amb la paraula "Gràcies".

A Cornellà havíem arribat a impartir ensenyament a més de 400 nens i nenes de diverses escoles de Cornellà.

Tot aquest esclat ja no existeix a la nostra ciutat, hi ha un desencís que hauria de ser motiu d'estudi.

El nostre ajuntament si que hi ofereix suport, amb la idea de "PLA DE L’ENTORN". Fa dos anys que és en marxa, aquesta idea, però, tot i essent molt positiva, sorgeix una petita dificultat, i és que és molt difícil, almenys en els nostres temps, tenir unes criatures fora de l'horari escolar, com obligats durant una hora a aprendre una activitat que els pares han decidit, o fer de guarderia una hora més a I’escola.

L'escola Betània de Cornellà està dedicant una hora a la setmana als costums i tradicions catalans durant l'horari escolar, tot recordant els 50 anys de Joan Amades, gran historiador de les tradicions i la música de Catalunya. Són els cursos de cinquè i sisè.

Entre els molts temes a tocar hi ha la sardana. He de confessar una experiència i satisfacció amb l'interès que posa la canalla a aprofitar aquest temps amb el coneixement de la nostra dansa.El nen o nena segueix amb gran interès les diferents etapes de la sardana, tant teòricament com amb la pràctica, i adquireix un alt nivell, com és aconseguir endevinar el tiratge d 'una sardana. El professorat ha decidit fer una exhibició durant la festa de Fi de Curs, a causa del nivell. Aquest seria un motiu de reflexió envers la sardana.

No s'ensenya el ball i la música anglosaxona, convertint "escola en una discoteca pública, cosa que no nego que també sigui cultura?, doncs per què no la sardana?

Us deixo amb l'opinió de les noies i els nois de Betània.

Vocalia d'ensenyament

Enric Górriz

SARDANES A L'ESCOLA BETÀNIA

Escrits dels nostres alumnes

EN EL MÓN DE LES SARDANES

Hola, bon dia, em dic Núria Conrado i sóc de l'escola Betània de Cornellà. Aquest any a la meva escola han pensat de fer una hora de sardanes. El meu germà ja havia ballat sardanes i m'havia dit que era bastant divertit. Les sardanes ens les ensenya el senyor Enric, que sap ballar molt bé i ens ensenya molt. El senyor Enric em cau molt bé perquè és molt divertit i ens ensenya de manera divertida. La nostra professora d'Educació Física ens ha dit que per final de curs ballarem sardanes. A mi el que més m'agrada de les sardanes són els llargs quan saltem. Els meus companys i jo ho fem bastant bé. És una experiència molt bona i per això recomano que la gent ho provi.

LA SARDANA DINS EL MÓN ESCOLAR

A la nostra escola Betània de Cornellà estem aprenent un ball molt bonic i tradicional, LA SARDANA.

S'ha decidit que aprenguem aquesta dansa perquè és educativa" i molt interessant.

Ho ensenya el senyor Enric, jo crec que ho faig bastant bé, m'agrada, i hi estic posant bastant interès, i cada vegada em surt millor. Els meus companys també ho fan molt bé.

El que més m'agrada de tot plegat, és fer-ho tot junts, perquè si no tens a ningú al costat teu, la sardana no és el mateix, que si ho fas sol.
Us mostrem algunes fotografies d'aquests cursos:

Escola Betània



Escola Sant Ildefons


La festa final del pla de l'entorn de l'escola Betània tindrà lloc el 20 de maig a la plaça Catalunya de 5 a 7 de la tarda.